Home Hertug hans fest, Haderslev

Hertug Hans Renæssance / Middelalder markede. 5/6 - 6/6 2009.

Aktører: Heidi – Brian. Tanja – Poul. Lisbeth – Paul. Anette – Kurt. Henriette – Stefanie. Jesper – Sonja. Stine – Marie. Lis.

Torsdag den 4/6 2009.

Blev der besluttet at kører til marked pga, at selve arrangement lukkede for indkørsel af biler efter klokken 10:00 fredag formiddag. Derfor satte vi vores telte op i damparken torsdag aften.

Fredag den 5/6 2009.

Morgenen startede med solskin, natten havde været temmelig kølig så der blev tændt op i bål skålen og kogt vand til pulver kaffe og tee. Nattevagten var et smut oppe, at hilse på og fik en kop frisk kaffe. Haderslev bueskyttelaug ankom på pladsen og vi fik hilste på hinanden. Bueskyttebanen blev sat op til show skydningen og kunde skydning. Temperaturen på pladsen var behagelig og der var mange gæster på pladsen. De unge kvinder i gruppen var i gang med diverse håndværk, som feks at forbedre ens beklædning og nogle enkelte var i gang med at nuller en snøre med nullestokken. Enkelte sad og syede videre på deres læder sko. Felt køkkenet var også i brug. Under markedet var der mulighed for at ose lidt. Derfor gik Stefanie og jeg en runde. Da vi gik forbi Ridder Martins lejr og hans soldater, så vi at Schelmish var ved at varme op til Ridder tuneringen. Vi stillede os hen i publikums rækken. Da kikkede for sangeren på mig ( Lis ) og kidnappede mig til at oversætte deres musik numre. Det var meget morsomt. Under præsentationen af numrene gik det op for mig, at de fine tilskuer henne under baldakinen var Hertug Hans og hans dronning Dorothea. Ups så måtte jeg jo hellere opfører mig pænt ellers havde soldaterne hentede mig. Efter dette musikalske indslag gik Hertug parret videre hen til tuneringspladsen  for at overvære rytter showet. Os andre godt folk smuttede tilbage til lejeren. Eftermiddagen gik stille og roligt med at tilbyde bueskydning og formidling af bueskydningens historie. Da solen begyndte at skjule sit ansigt bag nogle enkelte skyer, lukkede vi bue banen ned. Aftensmaden bestod af en vældig stor grise basse med tilbehør meget lækkert. Gruppen samles rundt om bål skålen og der spises og hygge snakkes. Klokken 22:00 Var der nogle af os der tog til koncert med Schelmish oppe i det store Hertug Hans telt på graverne. Det var en kanon oplevelse.

Lørdag den 6/6 2009.

Morgen stemning. Klar himmel næsten skyfri himmel. Morgen maden blev hentet og indtaget i lejeren. Der var mange sjove ansigter denne morgen. Soldaterne var underligt nok meget tavse. Jeg tror de har kikket for dybt i hornet og råbt for meget tapper og tro til ridder Martin. Langsomt vågnede lejeren og der tittede folk op hist og pist. Inden vi nåede at vende os om var der samling til det store optog som skulle gå igennem det meste af byen. Vi fulgtes med Haderslev bueskyttelaug, vi var 30 bueskytte. Et prægtigt syn. Schelmish dannede bag trup så vi fik fuld drøn middelalder rock med på vandrings turen op igennem byen. Bueskydnings turneringen var desværre lagt så tidligt, at vi kunne ikke nå, at hilse på Hertugen og Hustru på rådhusets balkon,  så vi bøjede af ned til lejeren bagved kloster kirken. Da vi kom ned til lejeren blev showet etableret. Det skulle havde været en dyst imellem Haderslev og Ribe og Als. Men Ribe buelaug havde meldt afbud. Så dysten var imellem Haderself og Tbmv. Turneringen var en lærerig og spændene oplevelse for begge buelaug. Eftermiddagens forløb med formidling af bueskydnings historie og kunde skydning. Truppo Trotto og Lurpakket kom også på besøg og underholdte med spillemands musik. Der blev også lavet pande kager og kogt stuvning hvor vores urtekone viste hvordan man bruger felt køkkenet. Dagen sluttede med et vældigt regn skyl og nedpakning af telte og felt køkkenet.

Referent. Lis Carstensen

Jeg fik ikke selv taget så mange billeder, så hvis der er nogen der gerne vil maile billeder til os kan det gøres på Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.  (fjern SLET)

Alle Billeder fra optoget er taget af en lokal person, Peter Gehlert, som kort tid efter optoget kom til vores lejer med en cd med alle billeder på, så han skal have en stor tak.

>>>Se alle billeder her<<<

Senest opdateret (Mandag, 15. august 2011 13:06)